Medien in der direkten Demokratie


Institutionen der direkten Demokratie stellen hohe Anforderungen an die Medien. Häufiger als in repräsentativen Demokratien müssen sachpolitische Vorlagen diskutiert und der Öffentlichkeit vermittelt werden. Die Medien tendieren in ihrer Berichterstattung zur Personalisierung und Emotionalisierung. Sachpolitische Debatten bieten aber dazu wenig Gelegenheit. Diese Projektgruppe analysiert die Rolle der traditionellen und sozialen Medien in der direkten Demokratie.

Laufende Projekte

Political parties' attitudes towards direct democracy and digital media

The study seeks to follow political parties' attitudes toward the new institutions of direct and participatory democracy.
Projektleitung: Yanina Welp
Mitarbeiter: Uwe Serdült
Laufzeit: 2014–2017
Forschungsdatenbank UZH

Promoting or eroding democracy? Civil Society Organizations between institutions, digital media and the streets

By analyzing political campaigns launched by civil society in a bid to influence national policy-making in concrete critical situations, this project seeks to examine the extent to which the prevalent patterns of civic and political involvement are changing and under what conditions the new (legal) institutions of participation are effective tools for citizens' intervention.
Projektleitung: Yanina Welp
Mitarbeiter: Uwe Serdült 
Laufzeit: 2014–2017 
Forschungsdatenbank UZH