Research on teaching and learning


The department civic education and history didactics disposes over comprehensive expertise in the video-supported exploration of classroom praxis in history and political education. In this, the focus is placed on interaction processes, communication processes, teaching and learning processes, and the relationship between the teaching concepts of the teaching staff and their teaching activities. With the findings from the projects, the aim is to create a basis for a well-considered teaching praxis.

Ongoing projects

Doing/Undoing Difference im Unterricht in Politischer Bildung

Project leader: Monika Waldis
Project collaborator: Vera Sperisen
Duration: 2017–2020
Project database FHNW

Schülerinnen und Schüler schreiben Geschichte

Die Interventionsstudie erkundet im ersten Schritt die aktuelle Schreibpraxis im Geschichtsunterricht der Sekundarstufe II. Im zweiten Schritt wird die Wirksamkeit einer Schreibintervention zur Verbesserung des fachlichen Schreibens im gymnasialen Geschichtsunterricht untersucht.
Project leader: Monika Waldis
Project collaborators: Kristine Gollin, Philipp Marti, Martin Nitsche, Vera Sperisen
Duration: 2015–2018
Project database FHNW

Politische Bildung im fächerübergreifenden Unterricht mit Geschichte auf der Sekundarstufe I

Project leader: Monika Waldis, Béatrice Ziegler
Project collaborators: Claudia Schneider, Julia Thyroff
Duration: 2016–2019
Research database FHNW

Completed projects

Deliberation im Klassenrat

Project leader: Béatrice Ziegler
Project collaborators: Alexander Lötscher, Vera Sperisen
Project database FHNW

Klassenrat BKS

Project leader: Béatrice Ziegler
Project collaborators: Alexander Lötscher, Patrik Zamora
Project database FHNW

Geschichte lernen im Zeitalter von Social Software

Project leader: Jan Hodel
Project database FHNW